
Ex-verslaggever Peter Sissons klaagt 
klimaatverslaggeving van de BBC aan 

De media, je mag best in algemene zin spreken hier, hebben zich 
in het klimaatdebat compleet misdragen en de organisatie die wat 
dat betreft de kroon spant is waarschijnlijk de BBC. Dat wordt al 
jaren door jan en allemaal geconstateerd, maar onlangs 
publiceerde de bekende BBC-presentator Peter Sissons zijn 
autobiografie ‘When one door closes’. Hij bevestigt de somberste 
verhalen  in het door ons vertaalde stuk (pag 295-302 in 
het boek).  

Een verhaal, of soort verhaal, dat steeds vaker terugkwam tijdens 
de laatste tien jaar van mijn tijd bij de BBC, betrof de kwestie van 

opwarming van de aarde, een probleem dat werd omgedoopt tot ‘klimaatverandering’ 
toen de temperaturen leken af te vlakken of licht daalden na 1998. Vanaf het begin was ik 
ongelukkig over de eenzijdigheid waarmee de BBC dit onderwerp benaderde, en hoe veel 
ingewikkelder het klimaatsysteem was dan de over-vereenvoudigde twee minuten 
verslagen die het standaardproduct van de milieuverslaggevers van de BBC waren. Deze 
aanvaardden zonder uitzondering, de VN ‘zekerheid’ dat ‘de wetenschap er uit is “en dat 
de menselijke uitstoot van kooldioxide de wereld bedreigt met katastrofale 
klimaatverandering.  
 
Milieugroepen hadden de garantie dat hun persberichten, meestal beginnend met de 
woorden ‘wetenschappers zeggen …’ onbelemmerd zouden worden uitgezonden. Een 
memorabele situatie was bij de inauguratie in 2009, toen de wetenschapscorrespondent 
van Newsnight de kijkers berichtte dat ‘wetenschappers hadden berekend dat president 
Obama slechts vier jaar heeft om de wereld te redden’. Wat ze niet vertelden was dat 
slechts één alarmistische wetenschapper, NASA’s James Hansen dit had gezegd.  
 
Mijn interesse in klimaatverandering is ontstaan uit mijn bezorgdheid over de 
tekortkomingen van BBC bij de rapportage over dit onderwerp. Ik heb al eerder 
geschreven over wat werd verwacht van een journalist in het begin van mijn dagen bij 
ITN: je hebt een verplichting om beide kanten van een verhaal te belichten. Het is geen 
journalistiek als je dat niet doet. Dat ligt dicht bij propaganda. Het redactionele beleid van 
de BBC was uiteengezet in een nota van de BBC Trust uit juni 2007, die onthulde dat de 
BBC “een seminar op hoog niveau had gehouden met een aantal van de beste 
wetenschappelijke experts, en tot de slotsom was gekomen dat de hoeveelheid bewijs niet 
rechtvaardigt om evenveel ruimte te geven aan de tegenstanders van de consensus ‘.  
 
De fout hier is natuurlijk dat de BBC nog nooit evenveel ruimte had gegeven aan de 
tegenstanders van de consensus.  
 
Maar de Trust bleef volhouden dat de klimaatdissidenten nog steeds zouden worden, 
gehoord op de ether: ‘Onpartijdigheid vereist altijd een brede invalshoek, dus zolang 



minderheidsstandpunten coherent en eerlijk worden gebracht krijgen ze van de BBC 
passende aandacht.’ Een dergelijke verklaring liet zien hoe de Trust was losgezongen van 
wat de BBC werkelijk deed - de “passende aandacht’ die gegeven zou worden aan de 
standpunten van de minderheid was zo goed als nihil. Het beleid werd een jaar later 
onderstreept in een andere verklaring: ‘BBC-News neemt op dit moment het standpunt in 
dat de verslaggeving zo gekalibreerd moet zijn dat rekening wordt gehouden met de 
wetenschappelijke consensus dat de opwarming door de mens veroorzaakt is’ De 
wetenschappers buiten de ‘consensus’ wachtten vergeefs tot de telefoon ging rinkelen.  
 
Mijn belangrijkste zorg was dat dit beleid neerkwam op een afbraak van de journalistieke 
plicht die de BBC heeft en die de reputatie van de BBC aantastte bij de mensen wiens 
steun de BBC het meeste nodig had. Een van de dingen die ik van tijd tot tijd doe, als 
freelancer, is het voorzitten van zakelijke bijeenkomsten, van vaak oudere ondernemers, 
financiers en industriëlen. In prive-gesprekken merk ik daar dat bijna geen van hen mij 
kan vertellen hoeveel procent CO2 de atmosfeer bevat. Sommigen zeiden 20 procent, 
anderen 3 of 4 procent. Als ik ze dan vertel dat het 0,039 procent is, en het grootste deel 
van natuurlijke oorsprong dan is altijd de reactie: waarom heeft de BBC ons dat 
nooit verteld? 

Over het ‘seminar op hoog niveau’ dat ik hierboven noemde weten we vrijwel niets. 
Ondanks een Freedom of Information verzoek (beroep op de Wet Openbaarheid van 
Bestuur) werd niet eens de deelnemerslijst gepubliceerd. Er is een kort verslag van de 
bijeenkomst, geschreven door een aanwezige conservatieve commentator. Richard D. 
North, een voormalig milieuverslaggever van The Independent, en een soort van 
gematigd klimaatskepticus was, die er is was geslaagd naar binnen te komen. Hij schreef 
dat hij niet onder de indruk was van de dertig belangrijkste BBC medewerkers die 
aanwezig waren. Geen van hen, zei hij ‘had de geringste mate van professionele 
journalistieke nieuwsgierigheid over het onderwerp’. Hij zei ook dat geen van hen iets 
anders las over dit onderwerp dan The Guardian. Dat was ook mijn ervaring uit het van 
dichtbij observeren van de doordringende invloed die deze krant en haar soulmate The 
Independent hebben in de BBC Newsroom - en op een veel breder gebied dan de 
klimaatverandering.  
 
Het is dit gebrek aan nieuwsgierigheid over een van de grote vraagstukken van onze tijd, 
dat ik zo verontrustend vind over de BBC. Wanneer het onderwerp actueel was, 
schuimde ik als presentator meteen het internet af om er zoveel mogelijk over te weten te 
komen. Iedereen die dit doet zonder religieus fanatisme komt dan een massa materiaal 
tegen van respectabele wetenschappers - ja, die zijn in de minderheid - die de orthodoxie 
ter discussie stellen. Zelfs ik, met mijn klassieke opleiding, kon begrijpen wat Albert 
Einstein bedoelde toen hij zei dat het niet uitmaakte hoeveel wetenschappers het met hem 
eens waren, maar er was er slechts één nodig om te bewijzen dat hij het mis had. Als 
scepsis de natuurlijke houding van de wetenschapper moet zijn, dan geldt dat zeker ook 
voor journalisten. Toch stelde de finefleur van de BBC-ondervragers tijdens mijn tijd bij 
de BBC, nooit een kritische vraag als iemand het mantra ‘de wetenschap is settled’ 
herhaalde. Bij een gelegenheid. Gebruikte de MP Denis MacShane, zelf een voormalig 
voorzitter van de National Union of Journalists, BBC zendtijd om twijfelaars aan de 



klimaatverandering te associeren met perverten en ontkenners van de Holocaust. Zijn 
beroemde interviewer knipperde niet met zn ogen.  
Dit alles had niet alleen te maken met de bekering van de Guardian en de greep die die 
krant heeft op de BBC.  
 
Al Gore had zijn werk goed gedaan Hij had de redactionele elite van de BBC ontvangen 
in zijn suite in het Dorchester, en kreeg alle ruimte om in het Television Center zijn zaak 
te bepleiten voor een bewonderend intern publiek. Zijn opvattingen werden nooit 
onderworpen aan journalistieke controle, zelfs toen een Britse High Court rechter, Justice 
Burton, oordeelde dat Gore’s film An Inconvenient Truth ten minste negen 
wetenschappelijke fouten bevatte, en dat de minister nieuwe richtlijnen moest sturen naar 
docenten die de film op school wensten te vertonen. Vanuit het oogpunt van de BBC was 
het vonnis van Justice Burton’s zeer ‘inconvenient’ en de milieuverslaggevers 
bagatelliseerden het belang ervan.  
 
Eind november 2007 had ik dienst bij News24 en toen kwam het vierde Assessment 
Report, van het VN Intergovernmental Panel on Climate Change uit op een conferentie in 
Valencia. Om eerlijk te blijven: de verslaggevers konden in die tijd niet weten dat het 
rapport significante onnauwkeurigheden bevatte, een gevolg van de afhankelijkheid van 
niet-peer-reviewed bronnen en slagen in de lucht door milieu-activisten. Maar de manier 
waarop de BBC-verslaggevers het rapport behandelden was alsof het laatste overblijfsel 
van twijfel over de ramp die de mensheid stond te wachten was weggenomen. De 
spannendste vragen die aan een opeenvolging van VN-medewerkers en klimaat activisten 
werden gesteld waren ‘Hoe dringend is het?’ En ‘Hoe veel gevaar lopen we?’ Sceptische 
wetenschappers werden aangehaald alsof ze een soort van zonderlingen waren. Terug in 
de studio heb ik geprobeerd om het evenwicht te herstellen in een interview met de 
minister van Milieu, Phil Woolas. Ik legde hem geen vragen van mijzelf voor, maar 
vragen van de kijkers die per e-mail waren ingediend via de BBC-website, waar sceptici 
vaak in de meerderheid waren.  
 
Het was een levendige uitwisseling, maar het probleem was dat het begon op ongeveer 
zesentwintig minuten na het hele uur. Na een korte tijd kreeg ik in mijn oortje te horen 
dat ik moest afronden om ruimte te maken voor het weer, dat in de News24 planning kort 
voor het hele uur wordt gebracht. Ik was gefrustreerd en geërgerd. Het was heel duidelijk 
dat niemand in de regiekamer het interview volgde. De heer Woolas zou kunnen hebben 
bekend dat hij net zijn vrouw had vermoord en ik zou nog steeds te horen hebben 
gekregen: ‘afronden. Vervolgens heb ik voorgesteld dat we op een lijn een of twee 
sceptici zouden vragen te reageren op het verslag van de IPPC, maar ik het werd keihard 
afgewezen alsof ik een soort van gek was. Ik ging naar huis en schreef een ander aide 
memoire: ‘Wat is er gebeurd met de journalistiek? De BBC is de kluts kwijt. Is het niet 
onze taak iedereen die ergens publieke steun voor vraagt in het algemeen belang kritisch 
te ondervragen - vooral wanneer er zoveel op het spel staat Stel dat die persoon het mis 
heeft? Hebben deze verslaggevers enig idee wat hun taak is? Hebben ze helemaal hun 
kritische vermogens verloren? ’  
 
Een voor de BBC schadelijk episode die de kritiekloze houding van de organisatie in het 



klimaatdebat illustreerde, kwam in april 2008, toen een groene activiste, Jo Abbess, de 
BBC-‘milieu-analist’ Roger Harrabin emailde. Ze had een klacht over een stuk dat hij 
had geschreven voor de website van de BBC waarin hij berichtte over de Wereld 
Meteorologische Organisatie, die de vraag had gesteld of de opwarming wel door zou 
gaan zoals het IPCC had voorspeld (beide organisaties zijn overigens afdelingen van de 
VN).  
 
Abbess klaagde en Harrabin sputterde eerst tegen. Abbess berispte hem: ‘Het zou beter 
zijn als je de sceptici niet citeert (iets dat Harrabin eigenlijk niet had gedaan) … 
alsjeblieft hou het belangrijkste BBC online kanaal gereserveerd voor de waarheid… 
anders zou ik moeten concluderen dat je onvoldoende bent opgeleid om te kunnen weten 
wanneer je psychologisch wordt gemanipuleerd. ’  
 
Vertelde Harrabin haar om op te hoepelen? Hij paste het verhaal aan - niet zo radicaal als 
zij eiste - en mailde terug: Kijk over tien minuten nog eens en vertel me of je dan 
gelukkiger bent.’ Deze uitwisseling ging in een mum van tijd de wereld rond verspreid 
door een jubelende Abbess. Later verdedigde Harrabin zich door te zeggen dat het slechts 
om kleine wijzigingen ging - maar de teneur van de veranderingen (zoals specifiek 
gevraagd door mevrouw Abbess) was ronduit om het stuk tegen de sceptici te harden. 
Veel mensen zoudendat niet ‘klein’ noemen, maar Harrabin’s BBC bazen accepteerden 
zijn uitleg.  
 
Het bezitterige gevoel waarmee groene groepen de BBC beschouwen werd me duidelijk 
toen in Londen wat was aangekondigd als een belangrijke bijeenkomst over 
klimaatverandering plaats vond. Het was een ellendige, winterse, natte dag, en de 
opkomst was veel kleiner dan de organisatoren hadden gehoopt. Ik had dienst die 
zaterdagmiddag, op News24 en ik moest de leider van de Green Party, Caroline Lucas, 
interviewen in onze Westminster Studio. Ze verwachtte duidelijk, net als de meeste 
milieu-activisten, vrij baan om haar verhaal ongehinderd door kritische vragen te kunnen 
vertellen.  
 
Ik begon gemoedelijk, met de constatering dat het klimaat niet leek mee te doen op dit 
moment en dat we met een bijzonder koude winter te maken hadden terwijl de uitstoot 
van kooldioxide gewoon doorging. Mevrouw Lucas reageerde alsof ik haar fysiek had 
mishandeld. Ze was woedend, het was niet aan de BBC - de BBC! - om dergelijke vragen 
te stellen. Besefte ik niet dat er geen discussie over de wetenschap kon zijn? Ik hield aan 
met een paar eenvoudige feitelijke observaties zoals dat er in 10 jaar geen opwarming 
was geweest in weerwil van alle alarmerende computermodellen. Ik heb geen transcript, 
maar over het interview werd op de meest gerespecteerde en belangrijkste van de 
sceptische websites, Anthony Watts ”WattsUpWithThat’ gesproken. Hier is een uittreksel 
van wat een kijker daar plaatste  
 
Vandaag zag ik een interview op de BBC News-kanaal hier in het VK, waar een 
toonaangevende groene activiste door een BBC-ondervrager werd uitgedaagd om de 
juistheid van antropogene klimaatverandering. Ik was gevloerd door deze nieuwe en 
totaal onverwachte benadering door een BBC-correspondent. [Lucas] ging onmiddellijk 



over tot een red-de-wereld- monoloog inclusief opmerkingen als dat het een ‘tipping 
point’ nabij is…. Toen Sissons weer aan het woord kwam begon hij over het niet 
opwarmen sinds 1998 en maakte het punt dat in tegenstelling tot de ‘consensus’ een 
groeiend aantal wetenschappers zich juist tegen die consensus uitspreken. Tegen die tijd 
had Lucas ongeveer een beroerte, ze haalde woorden door elkaar en vroeg hoe de BBC 
zulke opmerkingen kon maken. … Sissons kwam terug met te zeggen dat zijn rol als 
journalist was om altijd te onderzoeken en alle kanten bekijken en hij zou dat blijven 
doen. Lucas sloot af met een nieuwe aanval en een enigszins versluierde waarschuwing 
waarop Sissons antwoordde met ‘oohh’.  
 
Later die middag interviewde ik de Liberaal-Democratische leider Nick Clegg, over 
hetzelfde onderwerp, en stelde dezelfde punten aan de orde. Hij leek een beetje verrast 
door mijn lijn van vragen stellen, antwoordde alleen dat hij niet dacht dat wat ik zei waar 
was. Het was duidelijk dat, net als Lucas, hij was nogal verrast was door de overwachte 
benadering van de BBC-verslaggever, wat voor verslaggever dan ook, en had nog nooit 
serieus nagedacht over wat hij zou antwoorden geven als in een dergelijke situatie. Het 
was ontegenzeggelijk waar dat op dat moment geen andere interviewers bij de BBC - of 
zelfs op ITV News of Channel Four News - vragen stelde over klimaatverandering die 
niet uitgaan van de veronderstelling dat de wetenschap ‘settled’ is. In mijn eenzame 
positie kreeg ik uiteindelijk bijval van Andrew Neil, die vakkundig de toenmalige 
secretaris van milieu Hilary Benn in zijn show The Daily Politics fileerde.  
 
Maar het schandaal over de Climategate e-mails was een echte game-changer, en meer 
recent is een aantal andere collega’s voorzichtig begonnen met het terrein dat tot dusver 
verboden was te verkennen. De BBC Trust heeft ook eindelijk gereageerd op de schade 
die in tal van respectabele internetfora,is toegebracht aan de geloofwaardigheid van de 
BBC. Daar wordt de BBC-klimaatverslaggeving al lang beschouwd als een grap. Er is 
een ‘grote herziening’ aangekondigd en een onderzoek of de wetenschappelijke 
verslaggeverij van de BBC, met name over het klimaat bevooroordeeld was. Niet je adem 
inhouden.  
 
Een week na de zaterdag waarop ik de leider van de Groene Partij interviewde, ging ik 
aan het werk zoals gewoonlijk, en pakte mijn mail uit mijn postvak. Onder de enveloppen 
was een kleine jiffy-bag, die ik opende. Het bevatte een klodder faeces gewikkeld in een 
aantal vellen wc-papier.  

 

Dit is een print dd 25 februari 2011 van www.klimatosoof.nl 

 


